Looki, looki

Min underbara stylist Gorjan Lauseger (som b.la jobbat med Robyn, SKRYYT) tar fram tv-outfits till mig varje vecka. Dels för att jag verkligen inte har tiden, dels för att min privata stil numera mest går ut på skitiga Dr Martens, stora luvtröjor och noppiga tajts… Eh. Jag har alltid älskat mode och att uttrycka mig med kläder, men när man jobbar så mycket som jag gör just nu (och trivs med det, OBS) så faller det där. I alla fall för mig. I alla fall en smula. Jag har verkligen omvärderat det här med ”vikten av att alltid vara snygg/vacker”.

Förr, för säg tre år sedan var det väldigt viktigt för mig att alltid vara stylad, fixad, sminkad, genomtänkt. Det gränsade till destruktivt á la inte kunna/våga visa sig osminkad nere på Ica. Sen omvärderade jag. Bankade in i skallen att okej, vad är viktigast i mitt liv – att värdera andras värdering av mitt yttre i första hand eller faktiskt jobba med mina talanger och den drivkraft jag alltid besuttit? Svaret var givetvis enkelt.

Det händer att folk twittrar att de sett mig på stan, och uttrycker att jag ”såg sunkig/ofixad/trött ut”. Och vet ni? Det gör mig faktiskt inte ledsen längre. Visst, det är störigt. Det här med vissas behov av att kommentera andras utseende, så de ska se och höra, det är störigt. Men jag har gjort ett val. I tv är jag snygg – i radio – ful (väldigt svartvitt, tänker ju inte på mig själv som ful i grunden, menar ful som i sunkig och ofixad, right out of bed så som de flesta dödliga ser ut när de kommer right out of bed). Jag orkar sällan fiffa inför en radiosändning – även om jag har fiffade gäster. De har till och med sett mig i pyjamas.

Så lägger jag allt snygg-krut på tv istället. Det här med kontraster har alltid kittlat och lockat. Det här med att en person kan uttrycka så mycket olika saker bara genom att göra/inte göra något med sitt yttre. Det slutar aldrig fascinera mig och jag gillar att leka med det. Men ändå – klart som fan jag vill vara foxy babe i tv. Hej egoboost att bli tv-sminkad till en Hollywoodversion av sig själv.

Dagens tv-look:

Klänning: Eyglo, tajts som egentligen är helt fel men sket i det och missmatchade på grund av glömda strumpbyxor, halsbandet är från Friis Company, skorna som inte syns mina reptil-Docs. I Kvällsöppet ska man se hyfsat ”proper” ut så utmaningen ligger i att inte bli för trist och stel.

One thought on “Looki, looki

Kommentera

