VICTORY!

Hörrni, vi gjorde det!

Jag hoppas innerligt att Gina Tricot och (andra klädkedjor) inser vidden av såna här ”lekfulla tester med färg och form”, som de själva uttryckte sig angående de sjukligt smala skyltdockorna. Vidden av folks granskande ögon och insikt om hur sjuka ideal sprider sig likt någon slags pandemi och vips så har det sjuka blivit normalt.

De allra allra flesta av oss vill inte ha det. Vi vill ha variation, mångfald, jamen lite satans fräscht tänk förbövelen. Ska det vara så svårt?

Man kan tycka att detta är en skitgrej, en del har menat att vadå en jävla skyltdocka vem bryr sig öh det fattar man väl att det inte är på riktigt väl? Det är ingen skitgrej. Det är en väldigt tydlig symbol på hur sjuka, ouppnåeliga ideal som sagt sprider sig likt någon samhällssjukdom och låser in människor i ångest, rädslor och mindervärdeskomplex.

Återigen: tack till alla som skrev på protestlistan. Gina Tricot såg den, kände konsument-trycket och när media började skriva gav de vika. Det är exakt så vi förändrar världen. Oavsett mikro eller makronivå.

7 thoughts on “VICTORY!

  1. christina skriver:

    jaaa! du har så jävla rätt. fan vad rätt att de drog in dem. victory indeed!

  2. Saga skriver:

    Jag blev jätteglad när jag såg att de skulle ta bort skyltdockorna! Speciellt när jag var en av dem som skrev på listan. Det känns bra att veta att man faktiskt kan påverka världen genom att vara med och sprida sin åsikt ^^

  3. Sjukt bra initiativ! 🙂

  4. Lisa Sofia skriver:

    Jamen heja vad glad jag blir! Så bra jobbat, tack för att du drog igång listan!

  5. Julia skriver:

    Härligt! Jag har lite som intresse att när jag är ute i butiker kolla efter vilken storlek på kläderna som skyltdockorna har och vad jag har märkt så är Gina Tricot långt ifrån värst. Deras docker i butiker har som regel storlek medium och även om de är smala dockor så är det inte så fruktansvärt farligt. På HM däremot har dockorna lössittande tröjor i storlek 34, kan kanske vara läge att skrika lite där också?

Kommentera

