Äh. Låt bruden va vafan

Isabella Blondinbella Löwengrip är en ständigt omdebatterad tjugoåring. Nu senast av familjen Schulman. Och innan det av alla som målade upp hennes som ”den kräk-goda förebilden” i debatten som tog fart hos Malou där två världar möttes genom att Quetzala Blanco och Isabella sattes emot varann som några slags hora/madonna-figurer.

Och plötsligt blev det helt legitimt att håna en tjugoårig a-kändis som gjort något ytterst få tjugoåringar i Sverige gjort. Det blev rumsrent att hata henne. Den första, tunga stenen var redan kastad. Folk hängde på. Vi älskar ju våra hatobjekt.

Jag håller verkligen inte med Bella i allt. Men det här snacket om att hon skulle mula ENTREPRENÖÖÖRSKAP i nyllet på varenda ungdom förbryllar mig. Jag kan inte låta bli att fundera på om man dragit samma blixtsnabba paralleller om en tjugoårig kille som skrivit böcker, skapat en karriärtidning för andra unga män och byggt sig något slags bloggimperium?

Klart man inte hade. Han hade bara fått priser och utmärkelser. ”Årets inspiratör” upp i halsen och så hade alla andra snubbar, som inte bryr sig om karriär och sånt därnt, gett blanka fan i hans råd och rön. Och inget mer med det what so ever.

Jag har ingenstans läst att Isabella vill att vi alla andra ska leva som henne. Detta med att hon glorifierar och glamouriserar sitt liv förstår jag inte heller. Få glossiga bloggbrudar i tjugoårsåldern upplever jag som så transparenta som Isabella. Några exempel:

Hon har berättat öppet om ett sexövergrepp. Och visat på att hon minsann inte tänker gå runt med skam och skuld över det. Oerhört ovanligt bland unga kvinnor med någon slags röst. De flesta tiger och skäms.

Hon har på ett viss normaliserat panikångest genom att prata om det offentligt. Väldigt, väldigt viktigt.

Hon har blottat hur det är att växa upp som skilsmässobarn, som ensam, mobbad, rädd, ledsen… Allt det där så många upplever i tonåren men ändå inte vågar prata öppet om. Alls. De låter istället alla de där känslorna kanaliseras som ilska mot annat.

Men detta räknas inte om man samtidigt är moderat, har blonda exstensions, portfölj, en dröminkomst och någonstans i sin ångest ändå försöker må bra. Se något slags ljus? Uppenbarligen inte.

Jag vill inte dra in den slitna svenska avundsjukan här, men den ligger väldigt nära till hands.

Kommer jag undan mer för att jag ser mer ”indie” ut? Jag tjänar också mycket pengar, försöker peppa främst unga kvinnor till att våga förverkliga sig själva och sina drömmar, oavsett drömmar och fokuserar numera på att må bra, på att se det ljusa. Varför får jag inte allt det hat Isabella får? Är det så banalt att det sitter i håret?

Just det, jag bor ju på Söder. I hyresrätt. Bor man i Vasastan eller på Östermalm i bostadsrätt med högt i tak och samlar på designerväskor så är det liite mindre legitimt att kunna ses på som en komplex människa?

Då är man ”en film” som ska tryckas ner. Sättas på plats. Minsann få höra att ens blottläggande om sina inte särskilt ljusa sidor och erfarenheter inte är värda att ta på allvar. Poor little rich girl. Här ska det mobbas. Hånas. Gå till totalt okonstruktiva personangrepp på Twitter.

Tillåt mig hämta spyhinken.

Varför ska inte Isabella få sin plats bland andra unga karriärister som vill inspirera? Vill man inte inspireras är det bara att vända andra kinden till och lägga sitt fokus på något annat. Vad vinner vi genom att systematiskt punktmarkera henne som någon slags symbol för det vi ”hatar”?

Ingenting. Absolut ingenting. Isabella kommer bara att fortsätta tjäna miljoner medan hatarna bara blir bittrare och bittrare.

Ridå.

Äh. Låt bruden va, vafan.

42 thoughts on “Äh. Låt bruden va vafan

  1. Abbes pappa skriver:

    Jag hejar på Isabella. Tycker att hon har tagit vara på scenen hon har skapat sig och gör konstruktiva och bra saker av den. Imponerande.

  2. Max Linder skriver:

    Amen!

  3. Emma skriver:

    Riktigt bra skrivit. Jag har aldrig förstått varför vissa tycker så sjukt illa om henne. I och för sig har jag aldrig läst hennes blogg men tycker att hon verkar vara en stark och vettig ung tjej.

  4. M skriver:

    Åh, jag håller helt med. Det är absolut ingen som tvingar någon att klicka in på bloggar/hemsidor etc. Välj det du inspireras av och låt resten vara. Blir du provocerad och irriterad av att läsa om vissa personer, gör det inte då. Lägg din energi på något annat, som gör dig lycklig och nöjd. Orkar man klaga då orkar man lägga en snäll kommentar hos någon som gör denna glad.
    Behövs snart införas ett vett och etikettkörkort för internet! Bara för att man sitter bakom en skärm borde inte ens samvete försvinna.

    • Lisa skriver:

      Ok, det är ingen som tvingar dig. Men vilken förälder har 100% inflytande över vad våra barn läser/ser. Hon vill vara en förebild för unga och vissa grejer är skit bra med henne.. Men hon hetsar också till en sån prestandaradtryck hos flera. Alla kan inte leva som Blondinbella och köpa dyraste sakerna, resa etc. Hon ska kunna tåla kritik och förslag på förbättring. Men absolut inte ”fett,gris” osv. Det är inte ok. Men att helt lägga locket på med ”lämna henne ifred” är också fel. För vi synar alla i Sverige, politiker, kändisar. Vem skulle säga ”amen låt han vara ifred” Julholt??

      • cissiwallin´s skriver:

        Det jag menar med rubriken är alltså inte att man inte ska få yppa ett ord om henne, utan syftar bara på mobbningen och det totalt okonstruktiva hatet och påhoppen. OBS.

      • Lisa skriver:

        Tack Cissi men menade inte din text, den tycker jag är bra.
        Men M skrev ”välj vad du inspireras av”. Och hela den kommentaren kändes som en ”lägg locket på” kommentar.. 🙂 På det ville jag ge min kommentar.
        sen är jag aldrig någon som kommenterar bloggar men just den här debatten känns viktig.

  5. Lisa skriver:

    Visst har du rätt i mycket men,,,,, Blondinbella har valt att ha en roll som förebild och då måste hon kunna ta kritik! Sen är det en stor skillnad på kritik och påhopp!
    I Sverige har vi jobbat länge för att vi ska kunna prata öppet om att må psykiskt dåligt och att det inte är skam över det. Blondinbella har även hon dragit sitt strå till stacken, Men senaste tiden vänder hon den processen. Sverige är verkligt ett öppet land om man jämför med många andra. Jag bor sen 4 år i Tyskland och när min chef blev sjukskriver för burn-out rynkades det på näsan och menade att det ”överdrivs”,, Själv lider jag till och från av ångest och jag kan inte prata med någon här om det för det är något fult och man ska skämmas.Vad som leder till att jag känner mig ännu mer ensam och ledsen och att det är något fel på mig.

    För mig är det stor skillnad på en som motiverar tjejer till att förverkliga sig själv och en som ”inspirerar” till karriär.. Det finns liksom inget utrymme för ”svensson” i Blondinbellas målade värld. Tjejer/killar som inte vill göra karriär men jätte gärna vill jobba inom vården. Ett arbeta som måste fyllas för Sveriges existens men som inte ger en möjlighet att resa runt jorden, gå ut och äta jämt osv.

    Jag tycker det känns så riskabelt allt, det är inte bara Blondinbellas fel, men det känns som vill få våra barn att växa upp så snabbt. Inte alla vet med 17, 18 eller 20 vad de vill göra eller bli. De måste få tid för sökandet och man kan inte förvänta sig att det redan då gör ”karriär”. I alla fall inte alla. VI är ju så olika. Hade jag varit 15 år och läst Blondinbellas blogg hade jag kanske mått piss. Varje gång jag inte fått bästa betyg eller gett 100% hade jag fått ångest och mått dåligt. ”men för fan jag måste le utan att visa något.”. Man måste få vara barn och man måste få vara en tonåring med alla problem och känslor som hör till. Vi får inte lägga lock på det. Och vi får inte göra det till en norm att alla barn/ungdomar ska tänka på framtiden för tidigt.. Och ja där tycker jag att Blondinbella sätter en vis press på just barn. Och då har tycker jag också att vuxna har all rätt att kritisera henne. Men på en nivå som man kritiserar en vuxen.

    Isabellas argument känns så tunna. Jag har sett vissa grejer men henne och så. och hon levererar argument, lyssnar inte på motargument och kör helt enkelt på men nästa argument. Utan att det blir en djup diskussion som fler sidor av ett problem. Visst hon är bara 20 år och alla kan inte argumentera. Men hon tar denna plats frivilligt, hon vill säga vad hon tycker. Då måste hon kunna behärska det till en vis grad också.

    Jag tycker ditt inlägg är jätte bra. För hon ska inte få ta en massa skit, men hon måste kunna ta kritik. För som jag skrivit hon har valt denna roll. Hon vill påverka andra.

    Det ligger absolut ingen avundsjuka bakom mina ord, men jag vill att det ska startas en debatt..

    Tack för ordet.

    • cissiwallin´s skriver:

      Som sagt: jag pratar inte om konstruktiv kritik, det ska alla kunna ta, utan om rent hat, personangrepp och att systematiskt gå väldigt hårt åt en person med uppenbart syfte att bara trycka ner, förlöjliga och håna. Det är en stor, stor skillnad många uppenbarligen behöver lära sig.

      • Lisa skriver:

        Det är absolut inte okej och jag tror många glömmer att det sitter en människa av kött och blod bakom Blondinbella. Som dessutom är rätt ung.
        Ja precis, det är en stor skillnad. och just därför valde jag att skriva. Jag tycker det är en debatt värd att föra men en viss nivå måste läggas.
        Som om jag skulle gå på jobbet och min chef gjorde något jag inte gillar så skulle jag inte sätta mig och skicka ett mejl med ”du är en fet gris”. Känns vi tappar spärrarna när det handlar om ”kändisar”

  6. Mrs G skriver:

    Om man som Isabella Löwengrip har gjort det till sin stora livsuppgift att synas och höras i media så fort man har en ”fis på tvären” (du räknar ju själv upp en del) och dessutom har ganska klara och dömande åsikter om det mesta så får man även tåla att bli emot sagd.
    Det gör inte sagda dam.
    Jag framförde mina åsikter klart och tydligt på ett bra sätt, både ris och ros,
    vilket fick som följd att jag blev blockerad från hela Spotlife-portalen.
    Inte bara att kommentera utan även att läsa Isabellas och de andras bloggar.
    Jag har skrivit 3 inlägg med djupare förklaring i min blogg och egentligen är det ett avslutat kapitel för mig.
    Jag kan bara som en sista reflektion tycka att det är tragiskt att en sån ung tjej med ganska konstig verklighetsbild får göra sig till talesman för unga tjejer och unga entreprenörer utan att tåla att bli emotsagd.

    Vi har idag i landet Sverige åsikts- och yttrandefrihet för den som missat det.

    Mrs G

    • ÄtaTränaKämpa skriver:

      Är sexövergrepp, att lida av panikångest och vara mobbad som barn ”en fis på tvären”? Herregud vilken tråkig människosyn.

      Cissi> Väl talat. Varför ska Isabella granskas och kritiseras så mycket hårdare än hennes manliga motsvarigheter?

      • Mrs G skriver:

        Du kanske noterade mina ”-tecken ? Det är ett talessätt precis som ”slänga ett getöga”
        Som jag ser det så är inte Isabella sen att springa till olika media med sina problem för att få publicitet kring de samma. Sen när det är klar blåser allt över.
        Jag säger inte att någon på något sätt ska behöva utstå mordhot, trakasserier etc men att samtidigt känna sig mordhotad och vilja ha polisbevakning och sen en timme senare skriva på bloggen att man var på nattklubb till sent på natten det går inte ihop i min värld.

        Mrs G

      • ÄtaTränaKämpa skriver:

        Okej, så det du påstår är att om man vill ha polisövervakning för att man är mordhotad, så ska man inte vilja leva ett normalt liv under tiden? Utan mest sitta hemma och må dåligt?

    • cissiwallin´s skriver:

      Hur i hela världen kan du kalla sexövergrepp, mobbning och panikångest för en ”fis på tvären”????? Är du helt empatistörd månne?

      • Mrs G skriver:

        Du klan läsa mitt svar ovan och som svar på din fråga svarar jag nej.
        jag är ärlig och rättfram och säger vad jag tycker men jag går aldrig till personangrepp, är otrevlig, eller kastar ur mig oförskämdheter bara för att.
        Att ifrågasätta och att ha en annan åsikt är inte det samma som att vara elak.

        Det finns många andra som delar min uppfattning, och jag respekterar er, och hoppas att ni kan respektera den åsikten som jag har om det här.

        Mrs G

    • cissiwallin´s skriver:

      Och föreslår att du googlar var åsikt och yttrandefrihet handlar om, och kanske tar dig en rejäl självrannsakan kring varför du blev blockad.

  7. Carina skriver:

    Bra kommentar från början till slut! Heder åt dig!

  8. Johanna skriver:

    Så jävla bra skrivet!
    Hennes bok har hjälpt så många unga tjejer att få bättre självförtroende. Min storasyster har hennes bok som en bibel.
    Hon är 1 år äldre än mig och har gjort mer än vad jag någonsin kommer att göra under mitt liv… Sjukt grym brud!

  9. airaM skriver:

    Underbart bra inlägg. Tack!

  10. fia skriver:

    jättebra skrivet!!
    så tröttsamt när folk ska fortsätta klanka ner på blondinbella. hon är ju faktiskt helt grym och lyckas helt otroligt bra med det hon tar sig för! dessutom verkar hon väldigt sympatisk och schysst som människa. nej, trist med påhoppen, det är hon verkligen inte värd!

  11. Mrs G skriver:

    Det här skrev jag i min blogg, då när det var som mest aktuellt för min egen del.
    Jag fick utstå en hel del påhopp från Isabellas ”anhängare/fans” en del så grova att jag inte ens publicerade dem

    http://wp.me/p1uIV8-1gL

    Jag står för vad jag tycker. det kommer jag alltid att göra.

    Mrs G

  12. Mrs G skriver:

    ”Som sagt: jag pratar inte om konstruktiv kritik, det ska alla kunna ta, utan om rent hat, personangrepp och att systematiskt gå väldigt hårt åt en person med uppenbart syfte att bara trycka ner, förlöjliga och håna. Det är en stor, stor skillnad många uppenbarligen behöver lära sig.”

    Det där håller jag med dig om till punkt och pricka och det är något som jag aldrig skulle vilja vara delaktig i.
    Att ha en egen åsikt och framföra densamma är en helt annan sak.
    Har man som Isabella väldigt klara och tydliga åsikter så måste man också tåla att bli emotsagd.

    Mrs G

    • uköjvj skriver:

      Mrs g du skrev ju att blondinbella såg ut som en tjock gris vid ett tillfälle… Men du var väl bara ärlig då eller.. inte konstigt att du blir angripen och folk kallar dig en ensam ful gammal hagga. Du var ju besatt av att stalka henne. Och är det fortfarande. Skaffa ett barn istället så kanske du kan sluta med allt hat

  13. randomania skriver:

    hej cissi

    jag ville bara säga att du är sjukt vacker och cool.

    /Anna

  14. Lina skriver:

    Bra rutet där! Låt henne vara och gläds åt hennes framgångar istället.

  15. Ce skriver:

    Men vänta nu, se det från den andra sidan. Jag är en ”ung blond 21-årig tjej” som passar perfekt in i mallen för den målgrupp Isabella riktar sig till. Varför, varför, vill man minimera mig till en stackars liten osäker tjej som inte kan hantera att läsa en blogg? Varför är jag ett offer för en människas åsikter? Varför är jag så blåst och lättpåverkad att sitter och skär mig för att Isabella tjänar pengar? Alla blir påverkade av saker i samhället, länge var det tidningsomslag, nu är det bloggar. Jag kan erkänna att jag känner en hets av bloggar (ALLA) att det ska vara perfekt hela tiden. Ingen fotar sin diarré, smutstvätt eller bråk med killen. (Och även om de gör de så sitter de och visar upp sitt sexpack bredvid). Men jag kan ändå tänka att ”till och med drottning Silvia skiter på sig någon gång”. Jag har väl mina mål, mina drömmar och ideal. Inte fan är det att köpa fina väskor och bleka tänderna, men jag läser Blondinbella ändå. Skulle man säga om killar att de inte kan se Zlatan spela fotboll för då vill alla stackars killar bli bra på sport och köpa fina bilar? Men se, man kan ställa en bärs på ölmagen och gilla fotboll ändå. Jag kan löka i Mc Donalds-kassan och läsa BB ändå. Jag kan också se på partiledardebatter utan att vilja bli politiker, åka taxi utan att vilja bli taxichaufför, äta fläskfilé utan att vilja bli en gris.

    Förebilder hit och förebilder dit, alltid är det något ideal som ska uppnås. Men precis som mina föräldrar inte blev brittiska rockmusiker kommer inte jag bli en ung ”entrepenörska”. Man kan digga Beatles ändå, och man kan läsa BB ändå. Det är ingen jävla big deal. Isabella är en person, en människa, en dotter, en vän, en syster som lever det liv hon vill leva. So sue her..

    • Lisa skriver:

      Hej, jag vet inte om det är mina kommentarer du syftar på!?
      1. Jag sa inte att alla påverkas negativ, säkert bara en liten del.
      2. Blondinbella säger själv att hon vill bara en förebild. Hon väljer rollen. och ja då måste man kunna ta kritik. Liksom Kissie, Paow och gud vem vet jag måste göra det. Lite skillnad där dock då Blondinbella väljer rollen, gör rätt bra saker men häver ur sig dumma saker också.
      Medans Paow och Kissie är livsfarliga som förebilder, men inget det eftersträvar heller (tror jag)..

      Det är ju skit bra att du mår bra av att läsa henne. Då har det hela slagit rätt. Men alla är inte som dig. Du tar ju själv upp det så bra med vad som påverkar oss, kommer ni ihåg H&M reklamen de fick ta ner för tjejerna var för smala? Skit bra, där tog man ansvaret och ifrågasatte.

      Det enda jag vill säga är : det är ok att må skit ibland och inte alltid le. Speciellt i tonåren. Det är rent utsagt normalt. Den som säger något annat har fel!

  16. Mikaela skriver:

    Åh vad bra rutet Cissi! Jag gillar dig! (och Bella) Var precis detta jag kände för alex/calle/anithas inlägg om Isabella.. onödiga påhopp på en ung tjej utan reell anledning eller särskilt vettiga argument. Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra osv..

  17. ann skriver:

    Bra inlägg…

    Blondinbella inspirerar mig trots att jag är både äldre och tjänar mindre än henne.
    Trots att jag inte vill bli egen företagare så imponeras jag utav hennes driv och positiva syn och den kan jag ju försöka överföra på mig själv i dom situationer jag vistas i.

    Jag har aldrig läst att bella försökt ”tvinga” på alla att vara entreprenörer? Jag tror inte Calle läst hennes blogg så noga. anitha har jag inte så mycket att säga om, knappt läst hennes inlägg men läste hennes blogg förut och undrade alltid över hur hennes amatörpsykologiska stil som blev mer och mer pinsam. Och desto mer psykologi jag pluggar desto mer pinsam blir hon.

  18. Christina skriver:

    Där satt den! Tack Cissi. Ditt svar och dina resonemang lyfte min dag. Speciellt det du skrev om hur reaktionerna varit om det varit en kille som gjort det Blondinbella gjort. Och vilken roll håret spelar när det handlar om hur man kan uppfattas. Lysande!

  19. Drar till med ett klyschigt WORD!

  20. Arga Klara skriver:

    Jag är skitless på folk som inte kan vara glada åt andras framgång.
    Jag tycker inte särskilt bra om folk i allmänhet, men hon verkar faktiskt vara riktigt tuff och säkerligen inspirerande för många.

  21. MarikaA skriver:

    Tack Cissi. Från mig som slutat blogga för att jag inte stod ut med alla som inte har någon gräns. För att källarmänskorna måste spy ur sig på allt. För att jag till slut blev rädd för mänskor. Jag trodde, och tror ibland fortfarande, att det inte finns något hopp för medmänskligheten och empatin längre. Jag vill ha fel. Jag misströstar när jag läser bra bloggar och råkar trycka på ”kommentarer” och sedan får den där klumpen i magen. När jag ser hatet, missunnsamheten, avundsjukan, dumheterna och den rena idiotin. Vad är det som gör att en mänska, som i verkligheten har sitt liv och sin familj och där ingen ser huggtänderna och de gula ögonen, förvandlas till en lågintelligent hatisk och vidrig skitkastare? Vem ger dem rätten att sitta med sin klor och skapa ångest hos oss människor? Det är skillnad på mänskor och människor… Hur vissa kan ödsla tid på att läsa bloggar som gör dem förbannade och dumma övergår mitt förstånd.

  22. Michelle skriver:

    Jag kan hålla med i lite av det du skriver, absolut. Vissa hoppar på henne alldeles för mycket. Det är aldrig rätt att göra så. Sen kan jag dock fundera över hur ingående du läst hennes blogg och hur länge? Vi som läst hennes blogg länge är nog också de som inte tål henne. Upptäcker man henne idag tror jag inte att man stör sig på samma sätt. Har man läst hennes blogg från början så undrar man hur man kan gå från en person som mobbar andra genom att skriva öppet om hur de ser ner på homosexuella, folk som jobbar på ICA, psykiskt instabila, personer som har barn, män som är tjocka och så vidare – till att bli en människa som ska lära andra att få bra självkänsla och stå upp för sig själva. För mig går inte riktigt det här ihop. Hade hon bett om ursäkt på sin blogg, så kanske. Eller förresten, kanske inte då heller. Nu låtsas hon som att inte det här har hänt – och nya läsare tror att hon är en ängel. Vi som har läst från början, haft kontakt med henne under tiden då hon hade tid att svara på kommentarer, vi vet att hon inte är den där ängeln som hon nu låtsas vara. Sen var hon förresten ”mobbaren” också. Det berättade hon öppet om. Nu var hon helt plötsligt ”mobbad”. Jag är definitivt inte den enda som inte kan ta denna människa seriöst efter att ha läst hennes blogg från början. Tack för mig.

  23. fanny skriver:

    åh, jag blev så glad när jag läste detta! du sätter verkligen ord på alla mina tankar och jag håller med till fullo. Speciellt det om att ingen skulle kritisera en kille i samma situation, det är så sjukt… och det mest tragiska är att Bellas största kritiker är kvinnor. det gör mig så ledsen!

  24. Lisa skriver:

    grymt bra skrivet!!

  25. Björk skriver:

    Sjukt bra skrivet 🙂 Imponerad och håller med till 100%

Kommentera

