Häxeriet

Det är få saker som får så många ur balans som att öppet stå för att man har en liten crush på (viss) alternativmedicin. Den lärdomen kom med full kraft efter denna krönika som Metro tog sig friheten att sätta underbart provocerande (tydligen) rubrik på. Jag har aldrig blivit så hatad i kubik.

Många (98,5 % män) upprördes mycket av SD-referensen. De menade att jag pekade ut dem som RASISTER på grund av deras skepticism mot ”humbug”. Att folk som känner sig träffade alltid väljer att tolka på ett sätt som enbart funkar att feltolka på när man just känner sig träffad är en detalj. Låt oss inte fastna vid den (nej, jag menade som alla andra fattade, men säger det ändå på grund av roligt att vara övertydlig, att inskränkthet som inskränkthet, rädsla som rädsla. Det ”okända” är alltid det ”okända”) utan istället prata om alternativ/naturmedicin i stort.

Jag har valt att även tro på vissa grejer som inte faller under klubban Evidens. Varför? Att enbart lita på människor i labb känns inte som ett vettigt alternativ. Då är jag hellre häxig. Och jag är övertygad om att många inte är mottagliga för lite mer andliga, oförklarliga ”fenomen”. Man kan vara stängd som en mussla mot allt som inte typ Nasa eller SKL säger, och det är var och ens lilla sak. Men då ska dessa inte komma och försöka häxbränna och fördumma oss som öppnat upp en gnutta mer. Det är enbart kontraproduktivt. Vem vinner på det? Vems övertygelse framstår mest sektig?

Första gången jag blev healad visste jag inte om det eftersom min massör (som även healar, henne hittar ni här, helt mirakulöst bra och oflummig) visste om att jag var skeptisk till det mesta. Jag hade nackont som inte gick bort. Hon masserade och höll på men det blev bara värre. Då sa hon till mig, som låg med nyllet ner i ”hålet”, att hon skulle testa något annat. Jag tänkte trött att jaha,nu kommer väl linementet och inväntade lukten av Jenka och svedan mot huden. Men istället blev det varmt i nacken, som att någon lös med en lampa. Hon bad mig vara tyst och så låg jag där med värme i nacken i några minuter och undrade varför i helvete hon lös mig med en skrivbordslampa i nacken. Sen klämde hon på samma ställe igen… Och smärtan var i stort sett borta. Jag frågade självklart vad hon gjort, givetvis lätt chockad. ”Healing” sa hon som om att det vore en ren självklarhet och sedan den dagen har hon healat mig regelbundet. Häromveckan healade hon mina bihålor som varit täppta i månader, trots sköljningar och diverse utskrivna sprayer (nässpraysberoende i många år). Sedan dess har jag inte behövt använda nässpray. Det var som att någonting släppte därinne, efter behandlingen rann det nämligen vidrigt illaluktande slem ur näsan.

Jag är het ointresserad av att argumentera/diskutera med massa så kallade skeptiker som har ett behov av att jag ska ha ett behov av att FÖRKLARA och motivera varför jag upplever till exempel healing som fungerande, för mig och många jag känner. Det är ju som att som troende ta debatten om Guds existens med en ateist. Loose-loose. Eller: win-win om båda är lika öppensinnade och nyfikna på varandras övertygelser. Men detta har jag tyvärr inte upplevt ännu. Den uppenbara viljan. För många som kallar sig skeptiker tycks det främst handla om att ”vinna”.

Jag tror inte att healing kan bota cancer. Jag tycker alltid att man ska ta kontakt med den traditionella vården först om man har allvarligare problem än till exempel lite ont i nacken eller täppta bihålor utan andra symptom. Men trots att jag förklarat detta otaliga gånger på till exempel Twitter så får jag länkar skickade till mig, av de jag kallar sekt-skeptiker, om typ barn med cancer som dött på grund av idiotiska föräldrar smetat in ungen i någon ört och dansat tre varv runt gamla Ullevi baklänges i månsken istället för att åka in till sjukan.

De där skeptikerna framstår mer och mer som sektmedlemmar. Precis så som Scientologer i Youtubeklipp. Eller Jehovas som knackar dörr med ett vattenkammat barn.

Når de fram? Nej. Påverkar de? Nej. Segregerar de två redan segregerade ”grupper” ännu mer? Ja.

(kommer inte att godkänna sektiga kommentarer med tusen frågor om varför jag ”gått på detta”, på grund av min blogg = min diktatur och totalt ointresse för den debatten, som tidigare sagt. Ett litet OBS bara, så dessa inte gör sig besvär. Hänvisar istället till diverse forum).

2 thoughts on “Häxeriet

  1. KK skriver:

    Om en alternativ metod hjälper en vid nån typ av sjukdomstillstånd, är väl det jättebra! Däremot tror jag att många blir förskräckta när de läser om behandlare som t ex avråder från cancerbehandlingar (i tidningen häromveckan). Känner man att en behandling hjälper, och att det är värt vad det kostar, so go for it! Själv har jag blivit hjälpt av akupunktur – nåt jag aldrig ens hade övervägt för några år sedan. Man måste våga prova ibland!

  2. dolunay skriver:

    Jag kan bara instämma cissi! Har själv erfarenheter från alternativa läkare som har varit ett hallelujha (hurdetnustavas) moment. De senaste 2 månaderna har jag lidit av såna sjuka sömnpromlem. Har i princip inte sovit alls och vissa nätter har jag inte ens slumrat till. Var hos ”vanlig” läkare och fick sömntabl, jag somnade på dem men vaknade som vanligt efter 3 tim med panikångest. Sedan fick jag tips om en homeopat och som jag, efter en viss skeptis besökte (Jag har alltid trott, eller varit övertygad om att alt metoder till trad sjukvård är minst lika bra, men man kan ju inte låta bli att dra öronen åt sig iaf, det finns ju trots allt en hel del hum bug där ute..). Iaf så gick jag dit och han diagnostiserade mig. Dels kunde han se massa saker som stämde på mig bara genom att kolla på min tunga. Sedan kände han lite lätt på min svanskota och frågade om jag hade gjort abort, ehh…ja för 3 år sedan svarade jag, något skärrad, hur fan kunde han veta eller känna det lixom?? Efter det tryckte han lite lätt med fingrarna på min nacke, vet i fan vad han gjorde eg men den känslan går inte att beskriva, det kändes som att jag typ svävade. Flummigt jag vet, men det kändes så! sedan dess är min nacke sjukt mkt bättre, (har haft ont sedan jag skadade mig på gymmet i våras.) Sedan fick jag akupunktur och lite naturmedicin som jag ska äta 2 ggr om dagen. Och tänka sig, inte en enda sämntabl har jag tagit sedan dess! Inte så att jag sover som en bäbis 8 tim per natt nu, men jag kan somna och sover betydligt djupare nu än vad jag gjorde innan. Stackars stackars arma människor som inte törs öppna upp och se annat än det de kan mäta med linjal. Men skit samma eg vad folk säger och tycker, på oss funkar det, och vill de vandra genom livet längs en spikrak stig så är det de som missar allt det bra och vackra som finns bakom krönen… Kram till dig förresten, jag tycker du skriver grymt bra och verkar vara en sån himla fin och snäll person!

Kommentera

