Sminki, sminki

Många undrar hur jag gör min mejk. ”Är det inte svååårt?”. Nej, det är svinenkelt, eftersom jag till vardags (om jag inte är osminkad och känner mig som ett ”schlet” som vi säger i Uddevalla) alltid kör samma look, fast med olika färger beroende på humör. Låt mig demonstrera:

Nyduschad och nyinsmord. Ja, får alltid röda prickar efter duschen, trots att jag bara tvättar nyllet med vatten på morgonen. Duschar i och för sig svinvarmt så kan vara någon slags värmereaktion, men försvinner efter några minuter tack och lov. Låt alltid ansiktskrämen sjunka in ordentligt innan ni börjar sminka underlaget, annars sitter det inge bra. Jag brukar passa på att käka och sen borsta tänderna i väntan på att det ska sugas in i huden. Sen…

På med underlaget! Jag kör I.D:s mineralfoundation i puderform, men ska byta till Glo Minerals när det är slut (jobbigt med löst puder). Sen duttar jag concealer runt ögonen, även ögonlocken (då sitter ögonsminket bättre), runt näsan och munnen (som ni ser – även upp på läpparna, då sitter nämligen läppstiftet cirka tio gånger bättre under dagen, ”blöder” inte i de små vecken runt munnen på samma sätt). Använder en grym concealer-palett från Sephora (finns inte heller i Sverige, som är ett jävla u-land när det kommer till smink).Sen…

Ögonsmink! I vanliga fall fyller jag i brynen också men just nu har jag en ”naturliga bryn”-period. Gillar kontrasten av myyycket eyeliner och ljusa, nästan vita bryn. Här använder jag en nyköpt lila eyeliner i penna från Collection 2000. Detta foto togs imorse och eyelinern har fortfarande inte runnit en millimeter. VARFÖR SÄLJS INTE COLLECTION 2000 i Sverige längre? Eyelinern kostade typ tre pund, för övrigt.Min mascara kommer från Deborah, ett svinbra märke som bl.a säljs på Smink & Perukmakarn i Stockholm. Sen…

Rouge från Make up store (babydoll-rosa!) och knalliga läppar (detta från Collection 2000). Sorry för miljöbyte men hann inte ta ”färdigbilden” i morse.

Så, inte så svårt va? Bara min hittar sina favoritprudukter som är lättjobbade och testar sig fram så går en sån här mejk på några minuter.

 

2 thoughts on “Sminki, sminki

  1. Jackie skriver:

    men visst säljs väl collection 2000 i sverige?
    vi har deras smink på vårt konsum!

Kommentera

