Lite text ba: Reclaima ytligheten!

Ens stil är något oerhört talande, det vet vi ju. Ändå anses ”typiskt kvinnliga intressen”, som just mode, skönhet och allt som rör detta som något ytterst banalt, nästintill löjeväckande. Något man ska pikas för. ”Du som skriver så vasst och ja… Politiskt och så, varför ska du hålla på och ödsla tid på ditt uuuutseeende?”.

Jag kallar mig feminist, gärna någorlunda rabiat sådan sju dagar i veckan. Och jag fullkomligt vurmar ihjäl mig för kläder, smink och ”allt som rör det där ytliga”. En enligt mig alldeles utmärkt kombination. Så länge det är jag som bestämmer. Så länge jag inte mår dåligt över att jag MÅSTE vara snygg just sju dagar i veckan. Jag är alltid smart, alltid begåvad, alltid JAG – sju dagar i veckan. Snygg är jag när jag vill. Eller som Robyn så vackert uttrycker det: ”I´m only sexy when I say it´s okay”.

En del tycks tro att vi kvinnor som gillar det där ytliga lider av något slags osunt kollektivt bekräftelsebehov. Som att vi inte kan köpa de där plaggen och skönhetsprodukterna får vår egen skull. Nä, det är klart man piffar främst för andra. Inte för att det är ett intresse eller så. Nä absolut inte det, nä. Öht.

De där ”kvinnliga intressena” har nedvärderats och även förlöjligats nog nu. Att älska läppstift är inte att rädda Arktis. Men det är också en passion. En måhända banal sådan, förvisso, men banala passioner är ju ibland de som är allra, allra roligast! De kräver ju typ ingenting av en. Man gillar läppstift – man köper läppstift – man samlar dem i en liten fin ask i badrumsskåpet och livet känns genast lite mindre ångestfyllt. Är det något att… Känna sig hotad av? (frågan jag ofta ställer de feminister som av någon anledning är väldigt anti det här med att andra feminister gillar just smink och ”fiff”, på SINA villkor).

Jag hoppas att den här bloggen kan bli någon slags… Näve i luften, raised fist för alla vi (oavsett kön) som gillar det där fantastiskt banala i att FIFFA. Jag kommer benhårt att ta bort alla gnälliga ”åååh ad yyytligt, tänk på alla barn på Afrikas Horn iställeeet”-kommentarer. För de hör inte hit. Att anta att någon som älskar härligt banala ytligheter troligtvis inte bryr sig ett skit om det där som verkligen är viktigt är inget annat än korkat och inskränkt. Så jag tar mig friheten att städa bort det innan det, så att säga, börjar mögla i hörnen.

Hoppas vi kommer ha kul ihop, i denna ytliga värld. Vill ni även ta del av det mer eh viktiga jag gör så tycker jag ni ska kolla in min Twitter och lyssna på min dagliga radioshow i Radio1 (mån-fre 15-16).

*rosa pussmun*

5 thoughts on “Lite text ba: Reclaima ytligheten!

  1. jag tror det som är viktigt (för jag håller ju med dig här) är att man rannsakar sig själv då och då, oavsett vad det gäller. Frågar sig ”varför”. Varför gillar jag det här? Varför vill jag det här? Då växer man och då kan man synliggöra strukturer man inte varit medveten om tidigare.

  2. sandra skriver:

    Exakt! Jag älskar utseende, vackra bilder på utseenden och smink etc. Men jag är superintresserad av genus, feminism, religion, marknadsföring, politik mm mm och älskar att föra hetsiga och djupa (och ytliga) diskussioner om det. Måste det vara en motsättning har jag alltid undrat? Svar nej. Minns inte vem det var nu men det var nån intellektuell manlig filosof som samtidigt var väldigt ytlig. Bra exempel på att det går att vara båda haha.

  3. Det här är min nya favortiblogg – just av det du just tar upp, ibland behöver man bara något ytligt intresse i denna tokångestfyllda värld. Man proppas dagarna i ända med politik och en kraschande världsekonomi, så att förundras över läppstift är skönt, samtidigt som man faktiskt inte tappar sig själv. Jag är också jämt feminist, och pratar genus mest hela tiden, men älskar ju ändå smink och kläder, för att det är ett intresse. Och det är ju nåt att vara stolt över, bra skrivet helt enkelt!

Kommentera

